Irritatie is motivatie
Het nieuwe jaar is begonnen. Een nieuw jaar om te doen waar je blij van wordt, elke dag weer 24 uur en elke dag weer de keuze waar je ze aan gaat besteden. Hoe zet je je irritatie van afgelopen tijd om in je effectiefste ‘tool’ voor komende tijd?
Naast alle dingen die goed gingen waren er waarschijnlijk ook dingen die toch nog niet zo gingen als je ze graag zou zien. Misschien hadden die eerder geen hoge prioriteit, maar wist je wel zeker dat je er iets mee wilde. Dan is daar nu het ideale moment voor.
Waarom? Het pijn-plezier-principe ken je misschien al en pas je waarschijnlijk ook toe in je marketing. Zoals het voor je klanten werkt, werkt het ook voor jezelf. Je hebt een irritatie ofwel pijn en die zorgt er soms voor dat je actie gaat ondernemen.
“Soms” lees je daar misschien al. Wanneer is dat dan? Nou, als die pijn zo groot is dat je hem simpelweg niet meer accepteert en je helemaal klaar bent met die situatie. Dan pas wil je uit je comfort zone en zal je moeite doen voor een andere situatie.
Dat zie je misschien bij het inhuren van hulp als je bepaald werk beu was om zelf te doen. Eerst heb je dat werk wellicht nog een tijd getolereerd naast de leukere werkzaamheden, maar op een gegeven moment kwam de druppel. Sindsdien heb je gezocht naar oplossingen, wat je graag wilde en hebt gezorgd dat je kreeg wat je graag wilde.
Die irritatie kun je dus gebruiken als krachtige ‘tool’ voor effectiviteit. Dit gebeurt als je bij jezelf te raden bent gegaan wat je dan wél precies wilt en je je erop richt om dát te realiseren. Dus, als je je doelen aan het kiezen bent, kies dan iets dat jou echt triggert, iets waar je echt blij van wordt als je het behaald hebt en iets waarvan het vanbinnen gaat bruisen als je eraan denkt.